10 tipov, ako na vyšší dojazd elektrobicykla

Vyšší dojazd elektrobicykla

Myslíte si, že pre zvýšenie dojazdu svojho elektrobicykla potrebujete väčšiu kapacitu batérie? Ale to nie je jediné riešenie. Vďaka správnej technike jazdy a niekoľkými trikmi sa dá dojazd výrazne zvýšiť – a to aj bez investovania do ďalšej výbavy! Ako na vyšší dojazd elektrobicykla? Pripravili sme pre Vás najdôležitejšie tipy a rady.

Ten, kto je infikovaný vírusom horskej elektrocyklistiky, chce už len jedno: jazdiť rýchlejšie, vyššie a ďalej! Veľkým problémom a častou brzdou zábavy je však kapacita batérie. Preto sa mnohým javí kúpa druhej batérie ako nevyhnutná. Existuje však niekoľko trikov, ktorými sa dá dojazd značne zlepšiť bez toho, aby ste museli opäť siahnuť do vrecka. Horské elektrobiky sú hybridne poháňané stroje (motor a svaly), ktoré potrebujú predovšetkým jedno: správne zladenie medzi človekom a mašinou. Nech sa páči, pár rád ako zlepšiť a predĺžiť svoje zážitky.

  1. Menej tlaku v pneumatikách, lepšia trakcia

Často akceptovaným mýtom je, že väčší tlak v pneumatikách znižuje valivý odpor – hlavne v teréne. Je to však úplný omyl. Práve pri elektrobicykloch je nižší tlak pri stúpaní do kopca dôležitý a žiadaný – sila pohonu sa lepšie prenáša na povrch. Prešmykovanie je najväčším nepriateľom dojazdu. Odporúčame preto, v závislosti od štýlu jazdy a hmotnosti, 0,9–1,3 bar pre „Plus“ plášte a 1,6–2,0 bar pri 2,4″ širokých plášťoch

  1. Otvor svoj tlmič

Lockout je ako predajný argument pri horských ebajkoch úplne nadbytočný. Blokovanie vidlice a zadnej stavby nielenže znižuje komfort, ale stojí Vás aj energiu z batérie. Otvorený a správne nastavený tlmič umožňuje kolesám ľahšie rolovanie cez prekážky, namiesto toho, aby ostali na nich visieť. Takže vidlicu nezamykať!

  1. Vhodné stupne podpory

„Tak málo, ako je len možné, tak veľa, ako treba“, tak znie motto pri voľbe stupňov podpory. Jazdiť len na Eco móde alebo s asistenciou 1, to asi nie je veľká zábava. Kto sa ale nechá ťahať do kopca len motorom, spáli rýchlo všetku energiu v batérii. Navyše zábavu si užijete najmä vtedy, keď nemáte nič zadarmo!

  1. Veľká kazeta, veľký vplyv

Veľká kazeta so 46 alebo 48 zubovým pastorkom neumožňuje len výšlapy do veľkých stúpaní. Zároveň aj uľahčuje pedálovanie v správnej frekvencii otáčok – a to je pri elektromotoroch rozhodujúce pre udržanie ich vysokej efektívnosti. Takže široká škála prevodov je na horskom elektrobicykli povinnosťou.

  1. Dobre namazané

Trenie zabíja dojazd, hlavne pri radení. Sila, ktorá sa stráca na ceste medzi motorom a zadným kolesom, nemôže byť transformovaná na pohon. Čistý a namazaný pohonný systém je preto podstatný. Najlepšie je reťaz po každej dlhšej jazde očistiť suchou handrou a ľahko namazať.

  1. Optimálna frekvencia šliapania

Kto chce jazdiť ďalej, musí rýchlo šliapať! Ako sme už spomínali, frekvencia šliapania je rozhodujúca. Väčšina pohonov pracuje veľmi efektívne v oblasti od 75 otáčok. Kto sa nechá svojim bicyklom ťahať s nízkou frekvenciou, dospeje rýchlo k prázdnej batérii. Zájsť ďalej znamená preto rýchlejšie šliapať, aj keď to niekomu môže spočiatku pripadať neprirodzené alebo príliš rýchle. V takom prípade sa človek jednoducho musí prispôsobiť vysokým frekvenciám, pri ktorých sa motor nachádza v optimálnej oblasti účinnosti.

  1. Predvídavý spôsob jazdy (voľba stopy)

Ísť rovno cez kamene by bolo rýchlejšie, obísť ich zľava ale šetrí batériu. Aby tlmič a vidlica nemuseli pohlcovať hrubé nerovnosti, je dôležitý predvídavý spôsob jazdy. Namiesto drania sa cez korene a kamene, oplatí sa prekážky obchádzať. Časom sa človek čoraz lepšie naučí čítať terén. Zrak by mal preto smerovať niekoľko metrov pred predné koleso.

  1. Razantne do zákruty

Vonkajšie línia zákrut je väčšinou plochejšia – je síce dlhšia, ale šetrí energiu. So správnou technikou prechádzania zákrut získate dynamiku, vďaka ktorej budete pri výjazde zo zákruty musieť menej šliapať – aj to šetrí silu a batériu.

  1. Toč dookola!

Kto sa v aute stále hrá plynovým pedálom, zbytočne plytvá palivom. A tak je to aj pri elektrobicykli. Kruhové a konštantné šliapanie s rovnomerným tlakom zabezpečuje rovnomerný signál pre motor – to šetrí energiu.

  1. Menej hmotnosti, viac dojazdu

Hmotnosť systému pozostávajúceho z horského ebajku a jazdca (a spolu s výbavou) enormne ovplyvňuje dojazd. Preto je rozhodujúca celková hmotnosť. Tá sa dá najjednoduchšie redukovať kritický pohľadom do ruksaka – čo musím mať skutočne so sebou? Hmotnostný tuning na samotnom bicykli je väčšinou málo významný, radšej sa treba pozrieť na seba. Najľahšie a najvýznamnejšie sa dá ušetriť hmotnosť v ruksaku.

Dobrá správa: čím viac budete jazdiť na horskom elektrobicykli, o to viac sa podarí zhodiť vlastnej váhy a Vaše dĺžky dojazdu stúpnu!

Ešte trochu inak, alebo ako si vypočítať svoj dojazd –  ZHRNUTIE

Dojazdovú vzdialenosť bicykla nie je možné presne stanoviť, pretože je ovplyvnená mnohými faktormi.
1. Profil a povrch trasy: v rovinatom teréne je dojazd vyšší ako pri jazde v dlhých prudkých stúpaniach a horšom povrchu.
2. Hmotnosť jazdca a nákladu: vyššia hmotnosť jazdca a nákladu znamená vyššiu spotrebu energie.
3. Tlak a dezén pneumatík: dôležité je správne natlakovanie pneumatík. Jazda na prehustených a podhustených pneumatikách znižuje dojazd elektrobicykla.

  1. Stav batérie: plne nabitá nová batéria má dlhší dojazd ako batéria, ktorá už bola mnohokrát nabíjaná a vybitá. Vplyv na dojazd má aj kapacita batérie. Vyššia kapacita = vyšší dojazd. Maximálnu kapacitu batéria dosahuje až po 5-10 nabitiach.
    5. Základné pravidlo režimu asistencie:väčšia pomoc motora znamená kratší dojazd.
    6. Štýl a plynulosť jazdy: pokiaľ intenzívne pedálujete, motor spotrebuje menej energie. Vplyv na dojazd má taktiež plynulosť jazdy, pretože časté rozbiehanie dojazd znižuje.
    7. Poveternostné podmienky:ideálna je teplota 20°C a bezvetrie. Ak je teplota nižšia ako 20°C a fúka protivietor, dojazd sa znižuje.
Nákupný košík